Publikované: 14.07.2021
Auktualizované: 12.06.2024
Naučte se jak budovat odkazy pro svůj web tak, aby posilovaly sílu vašeho webu a pomáhaly mu zlepšovat pozice v Google vyhledávání. Proč jsou odkazy důležitý SEO faktor, jak fungují a jak je budovat systematicky?Designed by macrovector/Freepik
Snažíte se pracovat na SEO, budujete odkazy pro svůj web, ale stále se vám nedaří získávat top pozice v Google vyhledávání?
Tip: Slyšíte o SEO poprvé a nevíte, o co jde? Přečtěte si co je SEO a proč se mu věnovat.
S tímto návodem se vám pokusíme pomoci pochopit základní aspekty budování zpětných odkazů, ukážeme vám způsoby, jak můžete odkazy budovat efektivně a úspěšně zlepšovat pozice svého webu ve výsledcích Google vyhledávání.
Zpětné odkazy jsou odkazy, které směřují z jednoho webu na jiný.
Většina lidí vnímá odkazy pouze jako linky, přes které se prokliknou návštěvníci webu na další obsah nebo webovou stránku.
Avšak takové odkazy plní i další velmi důležitou funkci - patří mezi nejsilnější SEO faktory a pomáhají webům, na které odkazují, zlepšovat jejich pozice v Google vyhledávání.
Například:
Web A obsahuje článek o pěstování obilí, z něhož odkazuje na web B, na článek o ječmeni. Takový odkaz může pomáhat webu B získat lepší pozice v Google vyhledávání na vyhledávací fráze o ječmeni, případně o obilí.
Co je to budování zpětných odkazů (link building) a jak se dají takové odkazy budovat tak, aby přinášely viditelné výsledky? Jak docílit toho, aby tato aktivita nebyla jen nějaké teoretické zaškrnutí splněného úkolu z To-Do listu, aniž by přinesla rentabilní efekt?
Budování zpětných odkazů je proces, při kterém se s pomocí různých metod snažíme získávat z různých webů odkazy směřující na náš web tak, aby tento proces pomohl získat našemu webu lepší pozice v Google vyhledávání - zjednodušeně a laicky řečeno.
Kámen úrazu při budování zpětných odkazů je často v tom, že přehlížíme a zapomínáme na nejdůležitější část z definice budování zpětných odkazů = budování zpětných odkazů JE PROCES, ne událost, která z ničeho nic nastane.
Jeden z důvodů, proč mnoho webů při budování odkazů selhává je ten, že se zaměřují pouze na konečný výsledek - na získání odkazů pro svůj web. Ne na samotný proces.
Avšak proces budování zpětných odkazů je ve skutečnosti velmi osobní, dynamický, živý a v první řadě je o budování vztahů mezi weby a jejich majiteli - není to o robotickém aplikování nějaké šablony získávající zpětné odkazy.
Budování zpětných odkazů je proces, při kterém budujeme vztahy s majiteli jiných relevantních webových stránek, kteří mají zájem odkazovat na naše webové stránky, protože to vylepší obsah na jejich webu nebo přidá jejich zákazníkům / čtenářům nějakou přidanou hodnotu.
Hlavní rozdíl v tomto přístupu je v tom, že se nesoustředíme jen na to, že my něco chceme (získat odkazy pro svůj web), ale že se zaměřujeme na přidanou hodnotu i pro druhou stranu = budování vztahů a hodnoty, či výměnu hodnoty s jinými weby a pomoc dosáhnout jiným webům jejich vlastního cíle.
Budování zpětných odkazů patří dlouhodobě mezi nejvýznamnější faktory, které mají vliv na SEO a na umisťování webů v Google vyhledávání.
Pokud web odkazuje na nějakou jinou webovou stránku, Google to považuje za dobrý signál a znak toho, že daná webová stránka obsahuje nějaké kvalitní informace.
Pokud již pro nic jiného, tak možná proto, že se dá usuzovat, že pokud si někdo dá tu námahu, aby přidal na svůj web nějaký odkaz, pravděpodobně odkazuje na něco, co za to stojí. Málokdo odkazuje jen tak náhodně na všechno možné.
Metaforicky se dají zpětné odkazy přirovnat k hlasům v nějaké soutěži typu Superstar:
Na to, aby danou soutěž někdo vyhrál, samozřejmě potřeboval určitou kvalitu a schopnosti (můžeme to přirovnat k technickému a SEO nastavení webu, obsah webu atd.), Ale zároveň potřeboval získat nejvíce SMSkových hlasů od lidí (to můžeme přirovnat k zpětným odkazem).
A samozřejmě je rozdíl i v kvalitě a váze hlasů: jinou váhu má, když dostanete hlas od porotce soutěže (nějaký autoritativní kvalitní web) nebo od běžného teenagera (nějaký nový neznámý web).
Celkově mají weby, které pravidelně získávají zpětné odkazy tendenci získávat lepší pozice, než weby, které zpětné odkazy nemají nebo nebudují.
Samozřejmě, že samotné budování odkazů nemusí být odpovědí na všechno. Pokud se našemu webu v Google vyhledávání nedaří, může stát za to zaměření se i na jiné SEO faktory (On page SEO, technické nastavení webu).
Avšak často můžeme v Google vyhledávání na top pozicích vidět nepříliš kvalitní weby, které mají množství zpětných odkazů. A naopak, kvalitní web bez zpětných odkazů nemusíme v Google najít ani při precizním a důkladném pátrání.
Podívejte se, co je SEO a jak zpětné odkazy ovlivňují pozice v Google vyhledávání.
Ano, mnoho marketérů a i samotný Google tvrdí, že zpětné odkazy by měly vznikat přirozeným způsobem: "samy od sebe" a že nejdůležitější je vytvářet kvalitní obsah, který sám přiláká zpětné odkazy. Možná i vám nějaký známý tvrdí, že on odkazy nikdy nebudoval a jeho web získává tisíce návštěv z Google vyhledávání.
To vše může být pravda, ale pokud chceme v Google cílit na vyhledávané a vysoce konkurenční témata, bez zpětných odkazů se nám to s největší pravděpodobností nepodaří.
Nejdůležitější je uvědomit si kritický základ: jak má náš kvalitní obsah přilákat zpětné odkazy, pokud nikdo neví, že existuje?
V ideálním případě by měly odkazy vznikat přirozeně - to znamená, že když se jiným lidem / webům líbí obsah našeho webu, jednoduše na něj sami od sebe odkážou.
Toto doporučuje i Google a množství SEO či marketingových konzultantů - doporučují zejména soustředit se na obsah (často to nazývají Obsah je král) a ten se prý "postará" o vše ostatní.
Možná zapomínají na to, že v šachové partii může samotný král uhrát maximálně remízu a i to spíše "zázrakem", protože většinou král sám o sobě v šachové partii toho moc nezmůže a soupeř ho může porazit i s obyčejnými pěšáky.
Přirozený vznik odkazů a čekání na to, že kvalitní obsah získá zpětné odkazy sám o sobě je poměrně lehkovážný a naivní přístup.
Protože to má několik velkých háčků a jeden z největších je tento:
Na to, aby na náš web kdokoliv odkazoval, musí v první řadě o existenci našeho webu vědět. Zároveň musí mít dotyčný člověk vlastní web, na který by vůbec mohl umístit jakýkoliv odkaz.
K tomu je rovněž nezbytné, aby ho náš web a jeho obsah zaujal natolik, že bude nejen ochoten na něj odkazovat, ale k tomu si musí dát i tu námahu, aby přidání odkazu zrealizoval.
Buď se musí sám přihlásit do administrace, potřebuje najít, vybrat nebo vytvořit vhodný obsah, část webu, do které odkaz umístí a nakonec tam odkaz musí umístit. Pokud to sám neumí, musí si dokonce zaplatit nějakého administrátora, který to vše zrealizuje za něj.
Samozřejmě to není nijak složitá činnost - ovšem pro mnohé laiky je to "španělská vesnice".
Aby toho nebylo málo - čekací strategie ve zbytku případů vede k neúspěchu a k začarovanému kruhu.
Proč?
Protože kromě běžných úskalí (Google algoritmy, zlepšování konkurence, náročnost práce) je tu další perla, která práci budování zpětných odkazů neusnadní.
Jaká?
Většina velké konkurence v jakémkoli oboru je často dostatečně známá na to, aby se jí dařilo získávat mimo jiné přirozené odkazy. Tak se jejich weby stávají stále silnějšími a výrazněji si upevňují TOP pozice v google vyhledávání.
Tim Soulo z Ahrefs to nazývá přízračně - Vicious Cycle (začarovaný, zlomyselný kruh) .
Pokud se chceme s naším webem dostat mezi takové silné weby, je mizivá pravděpodobnost, že se nám to podaří bez aktivního budování kvalitních zpětných odkazů.
To je také jeden z důvodů, proč je drtivá většina webů v Google vyhledávání prakticky neviditelná a nejednou je nelze najít ani při vyhledávání jejich značky, či doménového názvu - nevěnují se budování odkazů nebo to nedělají dostatečně systematicky, či kvalitně.
Většinu účinných SEO strategií pro budování zpětných odkazů je možné generalizovaně shrnout do těchto dvou kroků:
Více si o možnostech propagace webů řekneme někdy příště.
Odkazy se běžně rozdělují na dvě základní skupiny:
Běžný uživatel nemá jak poznat rozdíl mezi follow a no follow odkazem - oba vypadají navenek úplně stejně.
Jediný rozdíl mezi těmito odkazy je v tom, že nofollow odkazy většinou nepřinášejí "SEO váhu" a nemusí pomáhat zlepšovat SEO ranky a pozice webu v Google vyhledávání. Google takové odkazy prostě většinou NESLEDUJE (proto nofollow).
Follow odkazy jsou naopak odkazy, které přinášejí "SEO váhu" a pomáhají zlepšovat SEO ranky a pozice webu ve vyhledávání.
No follow odkazy jsou označeny ve zdrojovém kódu webu tagem (označením) rel = nofollow
<a href=“https://poctiveseo.sk” rel=“nofollow">modrý kliktateľný text</a>
Follow odkazy nejsou označeny tagem rel = nofollow (rovněž ani jiným podobným tagem, např. Sponsored)
<a href=“https://poctiveseo.sk”>modrý kliktateľný text</a>
Google začal používat nofollow odkazy na to, aby se pokusil zamezit manipulaci a zneužívání síly zpětných odkazů při jejich budování nekalými spamovými způsoby.
Například, lidé začali často spamovat v diskusních fórech, komentářích apod. jen proto, aby získali zpětný odkaz z daného fóra na svůj web.
Mnohá fóra a weby s komentáři upravily své weby tak, aby všechny komentáře a někdy i odkazy, které mohly na jejich web přidat cizí osoby, měli atribut / označení nofollow - a takto se pokusily odradit spammery od přidávání nesmyslných komentářů s účelem získat zpětný odkaz.
TIP od nejlepších v SEO na CZ/SK trhu: Přečtěte si komplexní článek o odkazech s atributem NOFOLLOW a jaký mají pro SEO význam.
To záleží na situaci. I takové odkazy mohou nějak pomoci. Prioritně je výhodnější budovat klasické follow odkazy, ale netřeba se zcela štitit ani nofollow odkazů. I když nofollow odkaz nemusí přinášet "SEO váhu", může pomoci různými nepřímými způsoby.
Společným znakem pro většinu technik budování odkazů je něco na styl klasického obchodu, dohody - je třeba vymyslet takový model / způsob, kdy budou všechny zúčastněné strany transakce spokojeny.
Takže je zvykem nabídnout výměnou za odkaz nějakou adekvátní protihodnotu. Ať už jde o peníze, obsah, odkazy, produkty, služby.
V každém případě je dobré, abychom si dali pozor na to, co a jak děláme, protože vše výše zmíněné (účelově vytvářené odkazy se záměrem manipulovat výsledky vyhledávání, prodej / koupě, bartrovaní s odkazy) patří mezi zakázané SEO techniky.
Naše praxe a zkušenost potvrzuje toto: největších úspěchů lze dosáhnout při záměru a snaze o maximální přínos a pomoc lidem, čtenářům, majitelům webů a všech zúčastněných stran.
Zjednodušeně řečeno - důležité je v první řadě budovat hodnotu, nezaměřovat se na účelovost a snahu o manipulaci s výsledky vyhledávání.
Tip: Zjednodušeně by se dalo říci, že čím jednodušší je způsob, kterým získáme zpětný odkaz, tím je jeho vliv / váha nižší (protože s minimem úsilí to může udělat kdokoliv).
A naopak - čím více úsilí vyvineme na získání odkazu, tím může mít odkaz vyšší váhu / vliv.
V našich československých podmínkách značnou část majitelů webů zajímá zejména taková kategorizace zpětných odkazů:
TIP: Možná ještě předtím, než se pustíme naplno do budování bezplatných odkazů, mohla by stát za zmínku tato kniha:
Jak drahé je zdarma - Dan Ariely.
Efektivnější může být toto systematické rozdělení zpětných odkazů, proto se budeme detailněji věnovat právě tomuto rozdělení:
Většina SEO technik a strategií na získávání zpětných odkazů spadá do jedné z následujících možností:
Existuje množství webů, na které můžeme přidat odkaz směřující na svůj web. Opět připomínáme, že čím jednodušší způsob získávání odkazů, tím je jeho váha nižší.
Nejčastěji můžeme odkaz přidat na:
Registrace do katalogů byla v minulosti, dokud nebyly vyhledávací algoritmy příliš sofistikované, velmi oblíbená a často i zneužívaná.
Někdy stačilo zaregistrovat web do množství katalogů a samo o sobě to pomohlo danému webu zlepšit pozice ve vyhledávání.
Dnes to už neplatí a registrace do množství spamových katalogů nemusí vůbec pomoci, Práveže naopak může za určitých okolností webu pravděpodobně i uškodit (pokud web nebuduje žádné kvalitní odkazy, pouze spamuje internet registrací do množství nesmyslných katalogů, může jej google za to penalizovat a nebude ho zobrazovat ve vyhledávání).
Samozřejmě i dnes mají katalogy webů určitý smysl a vyplatí se web zaregistrovat alespoň do nejznámějších a nejkvalitnějších katalogů - stále se najdou lidé nebo situace, kdy se vyplatí vyhledávat weby přes katalogy.
Např. pokud potřebujeme najít seznamy webů, které působí v určité oblasti - což můžeme prakticky využít i při vlastním aktivním budování zpětných odkazů, pokud budeme chtít dohodnout nějakou spolupráci s relevantními weby.
Oblíbeným způsobem jako bezplatně získat nějaké zpětné odkazy je přispívání do diskusních fór.
Samozřejmě je nutné dělat to s rozumem, kvalitně a pokaždé se snažit přidávat na daném fóru hodnotu pro samotné fórum a jeho komunitu.
To znamená = nespamovat, ale reálně se na fóru angažovat, pomáhat lidem řešit jejich problémy, odpovídat na jejich otázky, případně je nevnucujícím způsobem inspirovat - a pokud se to podaří, tak občas můžeme do příspěvku nerušivým a zejména relevantním způsobem umístit odkaz na náš web.
Nejenže můžeme tímto způsobem získat odkazy (v případě spamu a nekvalitních příspěvků nám mohou administrátoři příspěvky vymazat a zrušit i náš účet), ale pokud lidem skutečně pomůžeme, můžeme tak zvyšovat důvěryhodnost našeho webu a lze získat i potenciální zákazníky.
Příklady kvalitních fór, na které může mít smysl přispívat a angažovat se v nich:
www.webtrh.cz = toto fórum je velmi kvalitní ale neustále personální změny, změny majitelů a jejich byznys očekávání bohužel stále snižují jeho kvalitu. V poslední době například začali fundamentalistickým přístupem mazat dlouholeté zpětné odkazy i z kvalitních příspěvků, až to připomíná nějaký "hon na čarodějnice". Přitom spammeři jim tam až tak nevadí. Takže stojí za zvážení, zda má pro nás smysl investovat energii do fóra a budování jeho komunity, když samotným majitelem fóra jsme totálně ukradení. I když, pokud je zaspamujeme odpadem, možná nám za to dají i medaili.
Zanechání smysluplného komentáře u článku, se kterým si dal někdo námahu a práci, může být výborným prvním krokem k navázání vzájemného kontaktu a budování společného vztahu.
Při komentování článků a blogů platí totéž, co při přispívání na fóra - nespamovat, naopak se snažit přidávat nějakou hodnotu, pomoc, radu.
Jelikož i tuto techniku zneužívalo množství spammerů, ne každý web s komentáři umožňuje přidávat do komentáře i zpětné odkazy.
A další mnohé weby, osobní weby, ...
Sice mají odkazy ze sociálních sítí většinou atribut nofollow, několik indicií naznačuje, že sociální signály (sdílení, počet "líbí se mi" apod), mohou mít vliv nejen na SEO, ale i na budování naší vlastní značky.
V každém případě mohou takovéto odkazy přinášet našemu webu návštěvnost a potenciální zákazníky - pokud to děláme smysluplně, hodnotně a užitečně pro čtenáře.
Proto je dobrou praktikou vytvořit si firemní profil na všech známých sociálních sítích, jakmile to je možné - facebook, instagram, linked in, twitter ...
Poměrně kvalitní zpětné odkazy je možné získat i z různých blogových platforem přidáváním článků do známých blogů. Sice má většina takových odkazů atribut nofollow, mohou však přinést na váš web nějakou návštěvnost.
Opět je však nutné přidávat kvalitní a užitečné články, jinak jejich daný portál nemusí vůbec publikovat.
Při oslovování jiných webů s žádostí o zpětný odkaz je nejdůležitějším kritickým aspektem přesvědčivý důvod a argument, proč by takové weby měly odkazovat na náš web.
Takže spíše než začneme oslovovat jakékoliv weby s žádostí o zpětný odkaz, nejprve si položme základní otázku:
Co z toho budou mít majitelé webů nebo jejich zákazníci, pokud ze svého webu odkáží na můj web?
U většiny způsobů vypýtania si zpětných odkazů jde o nějaký druh bartrové spolupráce a výměny nějaké hodnoty za zpětný odkaz.
Jak jsme již zmínili - budování odkazů často připomíná nějakou obchodní transakci, kdy je třeba navrhnout / nabídnout spolupráci, která by byla výhodná pro všechny zúčastněné strany.
Při budování zpětných odkazů se proto často využívá bartrový výměnný způsob spolupráce, kdy jedna strana dodá odkaz a druhá strana buď rovněž odkaz, nebo nějakou jinou protihodnotu v nejrůznější podobě.
Asi nejznámější a nejjednodušší forma získávání odkazů, která automaticky napadne téměř každého je klasická výměna odkazů stylu:
Já odkážu na tebe a ty odkážeš na mě.
I tento způsob získávání odkazů má "své zlaté časy" už dávno za sebou. Kdysi fungoval velmi účinně a spolehlivě, avšak s rozvojem vyhledávacího algoritmu dokáže Google stále lépe rozumět a odhalovat i takové typy zpětných odkazů.
Díky tomu mají takovéto odkazy pochopitelně stále nižší váhu a nemusí být moc efektivní se jimi zabývat.
Samozřejmě jsou případy, kdy takové odkazy stále mají smysl, avšak budovat odkazy čistě vyměňováním si odkazů s jinými weby, nemusí být zrovna nejšťastnější řešení. Zvláště při výměně s málo kvalitními neznámými weby (ty ostatní pravděpodobně o výměnu nebudou mít zájem).
Opět - pokud se s touto metodou získávání odkazů zaměříme na budování vztahů s jinými weby, vytváření hodnoty - může být nápomocná a užitečná.
Pokud se však zaměříme pouze na účelovost podle hesla "účel světí prostředky", v tom nejlepším případě může být celá taková naše snaha mrháním času. V horším případě může být následkem i penalizace.
Tip: Víc o výměně odkazů si můžete přečíst v anglické studii od Ahrefs a reciprocal links.
Sofistikovanější výměna odkazů může být například vícesměrná výměna stylem:
web A odkáže na web B, web B odkáže na web C, web C odkáže na web A…
Případně web A odkáže ze své podstránky X na podstránku Y na webu B.
Výmenou za to, odkáže web B ze své podstránky Z na podstránku Q na webu A.
Dalším sofistikovaným způsobem výměny odkazů může být výměna za jinou protihodnotu jako je odkaz: například služba, sleva, jiná výhoda, benefit, pomoc, přístup apod.
K takovým výměnám patří i následující dvě metody:
E-shopy mají při získávání odkazů tuto menší výhodu - mohou spolupracovat s blogy, které výměnou za nějaký produkt vypracují nezávislou recenzi tohoto produktu a zároveň ze svého blogu odkáží na daný produkt a e-shop.
E-shop tak může získat více / méně objektivní recenzi (to záleží na kvalitě a nezávislosti daného blogera), možná i nějakou návštěvnost, někdy i kvalitní propagační fotky, zvyšování povědomí a zároveň i relevantní zpětný odkaz.
Opět však všechno padá a stojí na kvalitě této spolupráce - jestli bude realizována se záměrem budovat hodnotu a pomáhat lidem, nebo zda půjde jen o účelovost a povrchnost.
Bohužel, podle naší zkušenosti, minimálně nadpoloviční většina blogerů a blogů patří do druhé zmíněné kategorie (účelovost a povrchnost, kde většinu jejich "sledovatelů" tvoří jejich vlastní kamarádi nebo jiní blogeři, se kterými si takto uměle zvyšují sledovanost) a nemusí se vyplácet investovat do takové spolupráce větší množství prostředků, času a financí.
https://www.youtube.com/channel/UCdKvDNk7wVAGxGuGrbD3V0A + http://anitbeautylejva.blogspot.com
A tisíce dalších...
Hostinské články (guest post) patří mezi náročnější techniky, ale jsou velmi efektivní, účinné a s dobrým provedením fungují spolehlivě i v našem malém československém internetovém prostoru (což se o mnoha linkbuildingových technikách říct nedá).
Princip vytvoření článků je v tom, že nabízíme bezplatné napsání unikátního obsahu pro relevantní weby - výměnou za to můžeme získat kvalitní zpětný odkaz buď přímo z obsahu daného článku, nebo z jeho podpisu jako autor článku.
Hostovské články fungují zejména při skutečně kvalitním provedení - zřídkakdy někdo stojí o tuctové povrchní a navíc propagační články na svém webu = na takový účel můžete využívat placené PR portály.
Podle toho se dají i rozpoznat účelově vybudované PR portály od webů, které se snaží čtenářům pomáhat - většina účelových PR portálů nemá zájem o sebelepší články i v té nejvyšší kvalitě a užitečnosti: pokud za publikování nedostanou peníze. Jsou jednoduše jako chodící "chrastící kasičky".
Naopak weby, které se snaží čtenářům pomáhat, s radostí uvítají kvalitní užitečný obsah.
"Díky" častému nepochopení a amatérskému provedení tento počet článků, které jsou v podstatě jen obyčejné primitivní propagační články, vznikla nechuť a nedůvěra webů v takový typ spolupráce.
Pokud bychom chtěli naplno využít sílu počtu článků, potřebujeme si vybudovat důvěryhodnost a kvalitu: ne řečmi ale činy a ukázkou své práce, která by měla být skutečně hodnotná, přínosná a užitečná.
V první řadě je třeba pochopit, že jde o proces budování vztahů mezi weby. Tedy jde o vytváření vztahů mezi lidmi (majiteli webů) a ne nějaké slepé nahánění se za odkazy.
Jestliže náhodou nemáme zájem rozvíjet vztahy a snažit se svým partnerským webům skutečně pomáhat, pak se do vytváření hostovských článků raději nevyplatí pouštět.
Většinou jde o dlouhodobý proces, který vyžaduje čas, úsilí, umění komunikace, zlepšování, nejednou i studium a zejména usilovnou práci. Metaforicky se i tento proces dá přirovnat k hubnutí - ze dne na den asi těžko někdo zhubne 20 kg.
Pokud však člověk začne zlehka, ale dlouhodobě, pravidelně, vytrvale a s upřímnou snahou - s mnohem vyšší pravděpodobností dříve či později alespoň o něco zhubne a zlepší své výsledky.
A postupně mu to půjde stále lépe a snadněji.
Množství webů "trpí" akutním nedostatkem kvalitního obsahu. Buď nemají čas, kapacitu nebo znalosti k vytvoření unikátního a kvalitního obsahu.
Například většina e-shopů používá v popisech svých produktů kompletně stejné katalogové informace od svých dodavatelů. Na svých blozích nejednou používají tuctové a povrchní nic neříkající článečky.
Jaká je asi pravděpodobnost, že by takový web uveřejnil náš hostovský článek, pokud by jim nabízel skutečnou hodnotu, užitečnost, přínos - o jakou se léta snažili, ale nikdy se jim ji nepodařilo zrealizovat (ať už kvůli nedostatku času, financí nebo znalostí)?
Existuje několik způsobů, jak můžeme vytvářet skutečně přínosné a hodnotné hostovské články.
Pokud chceme najít vhodné partnerské weby na spolupráci, pravděpodobně budeme potřebovat oslovit relevantní weby a nabídnout jim nějakou hodnotnou spolupráci, která je zaujme a bude prospěšná pro všechny zúčastněné strany.
Toto může být nejnáročnější část celého procesu, protože jak jsme zmiňovali výše, mnoho webů je znechucených z nekalých praktik, či ze zneužívání ze strany marketérů.
Nebo naopak zjistíme, že značná část webů vznikla pouze za účelem zisku a nezajímají se o kvalitní obsah, zajímají se pouze o peníze.
V každém případě budeme potřebovat danému webu dokázat, že spolupráce s námi se jim určitě vyplatí.
Jak?
Nejlepší jsou činy - a nejlepším důkazem korektnosti a kvality je konkrétní ukázka nějaké naší nejlepší práce.
Nejvhodnější je začít s něčím v čem "jsme doma", na co si totálně troufáme.
Ideálně můžeme zpracovat na svůj web kvalitní komplexní článek, který nám poslouží nejen jako nosný pilíř pro naše SEO a marketingové aktivity, ale zároveň ho můžeme používat jako referenci a ukázku své práce.
Při hledání vhodných webů na spolupráci, je vhodnější, když začneme oslovovat menší, neznámé weby a až postupně přecházíme k těm známějším a kvalitnějším.
Protože je dobré mít již vybudované nějaké zajímavé portfolio spoluprací a široké spektrum ukázky kvalitní práce, než začneme oslovovat známé kvalitní weby.
Zároveň menší weby, které se se všemi svými podnikatelskými aktivitami trápí úplně samy, často uvítají "spojence", který jim pomůže alespoň s nějakými aspekty - například s tvorbou kvalitního obsahu.
Získávání zpětných odkazů je přirozené získávání odkazů, aniž jsme kohokoliv žádali o zpětný odkaz - ostatní weby tak dělají samy od sebe, většinou na základě toho, že jsme publikovali skvělý užitečný obsah (tzv. Linkbait), který poutá pozornost a "přitahuje zpětné odkazy ".
Na to, abychom mohli takovýmto způsobem získávat odkazy, je v první řadě třeba, aby lidé věděli o existenci našeho webu a "linkbaitového" obsahu.
Jak jsme již zmínili v části
Úskalí získávání odkazů a naivní očekávání, že se odkazy získají samy
nedoporučujeme vyčkávat na to, že se odkazy pro váš web získají samy bez našeho přičinění.
Pokud se tak stane - super, bude to příjemný bonus navíc. Ale opravdu se na to nedá spoléhat.
Z praxe máme zkušenost, že je to spíše unikátní výjimka než pravidlo, pokud bychom na československém trhu "vybudovali web" na přirozeně získaných odkazech.
Drtivá většina webů zde SEO vůbec neřeší, další část webů ho řeší spíše "dravčím" drancovací způsobem a málokoho napadne jen tak odkázat na jiný web.
Některé weby se dokonce štítí odkázat i na vlastní známé, přátelé, či rodinu - neboť mají nastudované nějaké zajímavé informace o page ranku a SEO z minulého tisíciletí.
Hold na přirozené odkazy bychom se zatím neměli nespoléhat, tak jak nedoporučujeme vyčkávat na žádného spasitele v žádné životní oblasti.
Jestliže převezmeme za svůj život a své aktivity plnou odpovědnost, možná se trochu zapotíme, ale s mnohem vyšší pravděpodobností dosáhneme toho, co chceme. Než kdybychom jen snili a čekali na spasení.
Pokud však chceme se svým webem uspět ve vysokokonkurenčích oblastech, pravděpodobně se bez aktivního získávání zpětných odkazů neobejdeme.
Základním stavebním prvkem, s jehož pomocí je možné zvýšit pravděpodobnost na získávání odkazů, je vytváření kvalitního a zejména užitečného hodnotného obsahu.
V případě, že chceme zaujmout jiné weby, aby na nás odkazovaly - ať už samy od sebe (což je málo pravděpodobné) nebo s pomocí propagace - je zřejmé, že s hodnotným poutavým a užitečným obsahem se toho dá dosáhnout mnohem snadněji, než se všedním, nezajímavým, amatérským nebo dokonce duplicitním (zkopírovaným), či nekvalitním obsahem.
Hodnotný obsah, který reálně čtenářům nějakým způsobem pomůže, mimo jiné pomáhá zvyšovat i důvěryhodnost daného webu, jeho unikátnost a autoritu v dané oblasti.
Takže nemusí pomáhat jen s budováním odkazů, ale i se zvyšováním návštěvnosti, konverzí, důvěry lidí v daný web a podobně.
Ať už je náš obsah jakkoli úžasný a fascinující, na to, abychom s ním získali zpětné odkazy, potřebujeme ho nějakým způsobem ukázat majitelům jiných webů.
Proč bychom měli vynakládat obrovské úsilí na tvorbu kvalitního užitečného obsahu, pokud bychom ho nakonec nikomu neukázali?
Nejjednodušší je investovat do propagace takového obsahu, například s pomocí PPC reklam (Google Ads, Facebook, ...).
Výhody placené propagace pro takový hodnotný obsah jsou více než zřejmé - kromě toho, že s hodnotným obsahem je větší šance, že můžeme snadněji získat důvěru lidí než s obyčejným komerčním obsahem, navíc můžeme takovou propagací podpořit i své SEO aktivity a výrazně zvýšit pravděpodobnost na získání přirozených zpětných odkazů.
Tyto placené reklamy mají ještě jednu velkou výhodu a tou je jejich dosah. Málokterá platforma a způsob propagace zvládne oslovit tolik lidí naráz jako PPC reklamy.
I proto se vyplatí věnovat se tvorbě kvalitního hodnotného obsahu na svém webu - ne, nemusíme mít na webu každý produkt a článek v top kvalitě.
Může být lepší a mnohem efektivnější celkově za celou existenci webu publikovat jeden kvalitní a užitečný článek, než pravidelně publikovat 5 tuctových článků každý týden.
S článkem, který nějakým způsobem skutečně pomůže lidem vyřešit jejich problémy, či starosti, můžeme snadno získat další významně kritický propagační benefit = tzv. word of mouth, což zjednodušeně znamená, doporučení od lidí svým známým.
A doporučení od lidí mimochodem patří mezi nejsilnější a nejefektivnější marketingové způsoby získávání těch nejlepších zákazníků.
Jak vytvářet kvalitní obsah? O tom si povíme v dalším návodu někdy příště.
V první řadě je dobré upozornit na to, že kupování zpětných odkazů patří mezi zakázané a riskantní techniky a web, který nakupuje odkazy za to může dostat od Google penalizaci a vyloučení z Google vyhledávání.
Protože však jde o poměrně nejjednodušší, nejrychlejší, nejpřímočarejší způsob, jak získat odkazy z cizích webů, je tento způsob velmi často využíván drtivou většinou i těch největších a nejznámějších SEO agentur či konzultantů v Československu
(Sice mohou tvrdit opak, avšak když se začnete aktivně věnovat budování zpětných odkazů, postupně objevíte nejrůznější propojení mezi účelově vzniklými nebo nejznámějšími portály, které neúměrně "diktují" ceny za publikování PR článků - a mezi top SEO agenturami, či konzultanty).
Takže i "díky" tomu se vyvinuly různé nástroje umožňující hromadnou koupi odkazů a množství webů vzniklo čistě jen za účelem prodávat odkazy, nabízet placené možnosti publikovat PR články - což z nich dělá často nekvalitní směsi obsahu, který lidem nepřináší žádnou hodnotu ani užitek.
Pouze "spamují internetový prostor" brakem a balastem.
Navíc mnoho běžných majitelů malých webů si možná vůbec ani neuvědomuje, že kupování odkazů patří k nejrizikovějším způsobům budování zpětných odkazů, protože patří mezi zakázané (Black-hat SEO) techniky.
Často se odkazy kupují pouze pro jejich vliv na výsledky vyhledávání, bez nějaké přidané hodnoty. I proto se Google snaží takové typy odkazů odhalovat.
Velmi zjednodušeně řečeno - základní rozdíl mezi povolenými (White-hat SEO) a zakázanými (black-hat SEO) technikami může být tento:
Shrnutí ke koupi odkazů - weby, které mají svou strategii budování odkazů zaměřenou jen na koupi odkazů, dost riskují, že dříve či později jejich web ztratí pozice ve vyhledávání a že je Google penalizuje.
Jestliže ale koupi odkazů děláme s rozumem, zaměřujeme se prioritně na lidi a pomoc lidem s nejrůznější přidanou hodnotou a k tomu budujeme co nejpestřejší odkazový profil svého webu, nemusí být taková koupě odkazů pro náš web vysloveně škodlivá.
Jedná se o asi nejbezpečnější formu koupě odkazů - i když zároveň nejpracnější, protože většina webů není zvyklá nabízet k prodeji odkazy. Takže může být pracnější najít vhodný relevantní web a dohodnout se na výhodné spolupráci pro všechny zúčastněné strany.
Takto koupené odkazy však mohou mít i "vyšší SEO hodnotu", jelikož tyto weby nejsou zvyklý odkazovat na množství dalších webů - tak jak to bývá u mnoha PR portálů.
Automatizovaná koupě odkazů patří mezi nejjednodušší a nejčastější praktiky - ale zároveň patří i mezi nejrizikovější a najspamovejšie techniky, bez jakékoliv přidané hodnoty.
Samozřejmě to závisí zejména na přístupu a zvolené strategii, a pokud si s tím dáme dostatek práce a úsilí, i tímto způsobem můžeme vytvářet určitou hodnotu pro majitele webů a jejich čtenáře.
Osobně automatizovanou hromadnou koupi odkazů a PR článků vůbec nedoporučujeme. Vhodnější může být zakoupit si někde možnost publikovat více článků za výhodnější cenu a publikaci článků rozložit do delšího časového období, například na rok.
Síť PR portálů, kde si můžeme ve velkém zakoupit možnost publikovat PR články a rozdělit publikace do delšího časového období (Tak jako vše v SEO, je nezbytné dělat to s citem a s rozumem, jinak se to může snadno "obrátit proti vám"):
V každém případě by měly mít naše PR články alespoň nějaký smysl, není dobré, abychom je vytvářeli jen vysloveně účelově pro zpětné odkazy.
Běžné PR články se dají skvěle využít, například jako tréninkový prostor pro zlepšení svých kvalit pro psaní - přece jen, s psaním je to jako se vším v životě - na zlepšování potřebujeme trénovat a vypsat se množstvím článků.
V PR článcích můžeme experimentovat, zkoušet používat nové fráze, metafory, rozvíjet kreativitu a trénovat psaní na jedno téma z 10 úhlů pohledu apod.
Když ale píšeme PR články jen proto, abychom získali zpětné odkazy, zbytečně spamujeme internetový prostor.
Tip: Přečtěte si víc o tom, jestli a jak fungují PR články.
PR články si můžeme objednat přímo u konkrétních webů a jejich cena je velmi různá - často závisí na množství zakoupených článků.
UPOZORNĚNÍ:
Smutnou praktikou množství portálů je uměle prodražovat své ceny za publikování článků.
Ve většině případů stačí trochu smlouvat a bez mrknutí oka dostaneme i 50 % slevu = nám to přijde jako velmi netransparentní a nepatřičný přístup a automaticky odmítáme spolupracovat a podporovat takový přístup.
Jiná věc je dostat množstevní slevu.
Ale získat slevu jen tak, za optání se, také vypovídá o tom, že ceny nejsou adekvátní a za jiných okolností tahají ze svých zákazníků více - podle principu "vyždímej, co to dá". Možná se mýlíme, ale ještě se nenašel web, který takto funguje a přesvědčil by nás o opaku.
UPOZORNĚNÍ číslo 2:
Mnoho webů vnímá koupi PR článků jako spásu pro svůj byznys - protože PR portály a magazíny zdůrazňují své obrovské, vysoké návštěvnosti, či čtenost.
Tato metrika (návštěvnost, či vidění) je však z pohledu majitelů webů nejednou nic neřešící, zvláště pokud takové propagace nedělají systematicky.
Není ničím výjimečné, když web zaplatil tisíce Kč za takovou reklamu a návratnost byla pár objednávek, pokud vůbec nějaké.
Dalo by se to přirovnat k účinku bilboardů podél silnic - kromě toho, že většinu lidí otravují, častokrát nepřivádějí přímou návštěvnost ani konverze, spíše působí podprahově a budují povědomí - k tomu je však pravděpodobně nutná dlouhodobá systematičnost.
Příklady webů a jejich orientačních cen (již nemusí být aktuální), které oficiálně nabízejí možnost publikování PR článků:
Takto se dá jít pomalu do nekonečna.
Možnosti a nabídky na publikování, či koupi odkazů, výměnu odkazů, počet článků můžeme najít i na sociálních sítích:
Z pohledu SEO mohou při vhodně nastavené strategii dostatečně postačovat PR články z portálů s cenou cca 10 Eur, určitě se však nedá očekávat, že by takový článek přinesl na náš web nějakou návštěvnost. V každém případě, i s takovými články se dají v Google vyhledávání získat TOP pozice.
Velmi častým a oblíbeným způsobem pro budování odkazů je stále tvorba vlastních podpůrných webů - tzv mikrostránek (mikrosites) nebo PBN (Private Blog Networks), i přesto, že Google takové techniky považuje za zakázané.
Opět závisí zejména na přístupu - zda jsou takové mikrostránky a PBNs vybudované účelově pouze na získávání zpětných odkazů nebo mají i nějaký smysl a zaměřují se na budování hodnoty.
V každém případě si vybudování takových podpůrných stránek vyžaduje nemalé množství úsilí či financí, proto je dobré zvážit, zda nebude vhodnější zaměřit se na efektivnější způsoby budování odkazů.
Minimální náklady na mikrostránky a PBN jsou:
Tip: Efektivnější může být zaměřit se na vytvoření jednoho krásného poutavého a zajímavého webu, namísto množství tuctových nezajímavých webů.
Mezi poměrně netradiční formu získávání odkazů patří ochrana a kontrola uchovávání již existujících a těžko vybudovaných zpětných odkazů.
Sice můžeme namítat, že ochrana zpětných odkazů nové odkazy nezískává a tudíž nemůže patřit mezi způsoby budování odkazů - ovšem na co bychom pracně budovali zpětné odkazy, pokud bychom se nesnažili o jejich maximální možné uchování?
Můžeme se na to podívat také způsobem = "Každá ušetřená koruna je vydělaná koruna".
Ochrana uchování zpětných odkazů se většinou zajišťuje s pomocí profesionálních SEO nástrojů - například s Ahrefs, který nám umožní dané změny sledovat - protože je třeba odhalovat nefunkční stránky našeho webu, na které směřují zpětné odkazy nebo zpětné odkazy, které přestaly existovat.
Odkazy netrvají věčně.
A vůbec to nemusí být záměrné odstranění odkazu. Stačí nějaká aktualizace nebo určité změny na webu, při kterých se odkaz "ztratí".
V každém případě, když odhalíme, že zanikly některé ze zpětných odkazů, které jsme vybudovali, můžeme oslovit majitele webu a pokusit se o to, aby obnovil životnost našeho zpětného odkazu.
Nebo pokud na svém webu uskutečníme změny, které způsobí i nepatrnou změnu v URL adrese, změní se nám takovým způsobem všechny URL adresy a tudíž odkazy, které směřují na náš web budou směřovat na nefunkční URL adresy.
Toto můžeme opravit tím, že v souboru htaccess přesměrujeme nefunkční URL s pomocí 301 redirectu na funkční URL adresy.
Nebo opět můžeme požádat majitele webu, který odkazuje na nějakou naši nefunkční stránku, aby ji nasměroval na funkční URL adresu.
Tip: Nemusíme se příliš trápit tím, že bychom příliš pracně hlídali existenci všech svých získaných odkazů. Někdy může stačit zkontrolovat namátkou buď celý web nebo nějaké odkazy jednou za určité časové období.
Nebo to můžeme řešit jen tehdy, když na ztracený odkaz narazíme.
Případně to nemusíme řešit vůbec a raději se můžeme soustředit na získávání nových odkazů - tím, že je google stále sofistikovanější, dokáže v některých případech přenášet "SEO váhu" i když web mírně změnil URL adresy, nebo se zpětný odkaz ztratí.
Jak budovat zpětné odkazy tak, aby skutečně přinesly ovoce v podobě lepších pozic našeho webu v Google vyhledávání a vyšší návštěvnosti?
Hlavně nedělejme stejnou chybu jako obrovské množství webů - nebudujme odkazy jen tak naslepo.
Takto:
Tip: Odkazy se budují pro konkrétní URL adresu, ne pro celou stránku. Samozřejmě odkazy získané pro konkrétní URL adresu podpoří svým způsobem i celou doménu, avšak pokud chceme získat pozice pro nějaký článek na našem webu, je vhodné získávat odkazy pro tento článek.
PRO inspirace:
Jako významný SEO faktor se s vysokou pravděpodobností ukazuje počet unikátních domén, které na náš web odkazují.
Dává to smysl i z našeho metaforického pohledu:
Při přirovnání vzniku zpětných odkazů k hlasům v nějaké soutěži - může mít vyšší váhu dostat 10 hlasů od 10 různých lidí / webů, než dostat 10 hlasů od jednoho člověka / webu.
To však neznamená, že bychom se nemuseli snažit získat zpětné odkazy z webů, které na náš web už odkazují = určitě odkazují pouze na nějakou URL adresu / podstránku našeho webu. Takže klidně můžeme získávat odkazy pro ostatní důležité URL adresy / podstránky našeho webu.
Můžeme si weby představit jako knížky s množstvím stran, kde každá stránka může odkazovat na jinou stránku.
A to, že jedna stránka z jedné knihy směřuje na nějakou stránku naší knihy neznamená, že bychom využili plný potenciál z této vzájemné spolupráce. Klidně můžeme získat odkaz z každé stránky dané knihy.
(V ideálním případě z jedné stránky odkazujme na jinou stránku právě jednou, více odkazů z jedné stránky na stejnou stránku už nemusí mít takovou váhu = je to stejné jako když si dáme sám sobě více hlasů, přitom se nám započítá vždy jen jeden, další hlas se nám započítá zas od někoho jiného a také jen právě jednou, i kdyby nám dal 10 hlasů ...).
Sice se nedá přesně říct, podle čeho Google rozeznává a určuje váhu jednotlivým odkazů, ale jsou zde určité ukazatele, podle kterých je pravděpodobné, že toto vše ovlivňuje kvalitu zpětného odkazu:
Pokud na náš web odkáže náš kamarád ze svého nového článku na svém neznámém webu, asi je zřejmé, že daný odkaz nebude mít stejnou váhu, jako kdyby na náš web odkázal z hlavního zpravodajství jeden z největších českých portálů seznam.cz.
Kdysi se síla webů určovala podle metriky Page rank, kterou vyvinul samotný Google. Ale postupně tuto metriku přestali zveřejňovat, takže nyní se dá řídit většinou podle různých aplikaci a nástrojů, které určují vlastní metriky kvality webů.
Jedním z takových nástrojů je Ahrefs - kvalita / autorita webu se zde určuje podle DR (domain rating) a UR (URL rating), případně můžeme použít nějaký jiný nástroj (například Moz).
Při zpětných odkazech je velmi důležitá relevance - zjednodušeně to znamená aktuálnost odkazu, obsahu, ze kterého se odkazuje a cílové stránky na kterou se odkazuje.
Jestliže máme e-shop se sportovními pomůckami, je pro nás relevantnější odkaz z webu fitness centra než odkaz od hotelu.
Samozřejmě, často se dá i z toho udělat alespoň nějaká relevance - i hotel může mít na svém webu nějakou část o cvičení, případně o svých tenisových kurtech, a z takového obsahu může poměrně snadno a relevantně odkazovat na nějaké sportovní pomůcky.
Anchor text je ta část zvýrazněného textu odkazu, přes kterou se dá prokliknout na cílovou stránku.
Těžko říci, jaký anchor text je "nejideálnější".
Google s pomocí anchor textu může lépe porozumět o čem je cílová stránka, na kterou takový odkaz směřuje.
Takže v optimálním případě by anchor text mohl obsahovat různé variace, skloňování a synonyma toho, o čem je cílová stránka nebo na co cílová stránka cílí.
Nicméně, pokud by např. stránka o sportovních teniskách získala 100 odkazů a každý z nich by měl anchor text "nejlepší sportovní tenisky", bylo by to podezřelé, že odkazy vznikly uměle a účelově a google by v takovém případě mohl danou stránku penalizovat.
Protože přirozeně vzniklé odkazy obsahují nejpestřejší paletu všech možných anchor textů: klikněte zde, více informací zde, link, synonyma, skloňování...
Všeobecně se dá říci, že pro SEO je lepší získávat follow odkazy, protože ty nofollow, údajně Google nepoužívá pro přenos váhy a zvyšování SEO ranků.
Avšak i nofollow odkazy mohou mít svůj význam, takže i takové odkazy nám mohou pomoci. Pokud bychom však měli na výběr, určitě je výhodnější zvolit si follow odkazy.
Umístění odkazu může mít na jeho váhu také vliv - můžeme říci, že čím je odkaz na důležitejším místě, tím by měl mít větší váhu.
Např. Odkaz z hlavního menu by měl být silnější než odkaz z patičky. Rovněž odkaz z úvodu článku, by měl mít větší váhu než odkaz z okrajové části článku.
V každém případě by se dalo říci, že asi i ten nejhůře umístěný odkaz může být lepší, než žádný odkaz.
Nejideálnější pravděpodobně je, když odkazy směřujeme v rámci možností na takovou URL svého webu, kterou chceme posílit v Google vyhledávání.
Případně na hlavní stránku, nebo na nějakou jinou důležitou stránku svého webu.
Tip: Podívejte se na komplexní článek o tom, co znamená kvalitní zpětný odkaz.
Bonus:
"SEO sílu", kterou získáváme s pomocí linkbuildingu pro nějakou konkrétní URL adresu našeho webu můžeme dále přeposílat v rámci svého webu s pomocí interního linkbuildingu.
Pokud máme například web se sportovními potřebami a odkazy získáváme převážně pro článek o zdravých zásadách pro běhání, z tohoto článku můžeme potom směřovat interní linky na naše důležité kategorie, sportovní obuv apod.
SEO váha se přes interní odkazy pak přesune i na takové kategorie.
Jak můžeme vidět, existuje obrovské množství způsobů, jak získávat zpětné odkazy - a to jsme zmínili jen část nejoblíbenějších technik.
Některé jsou účinnější než jiné a některé zas fungují lépe na zahraničních trzích než u nás.
V každém případě je při získávání zpětných odkazů nejdůležitější určitá systematičnost a zejména vytrvalost.
Nejjednodušší je vybrat si nějakou techniku, která nám nejvíce vyhovuje a naplno se pustit do práce. Ideální však je, snažit se o co nejpestřejší odkazový profil, ať jsou odkazy "v očích Google" co nejpřirozenější.
Určitě nevypadá příliš přirozeně, pokud má web stovky odkazů z diskusních fór a žádné další typy odkazů.
A samozřejmě nejvíce nám a našemu webu může pomoci, pokud budeme projevovat skutečnou snahu a nějakým způsobem pomáhat svými aktivitami lidem - ať už majitelům jiných webových stránek, a nebo jejich návštěvníkům.
Mysleme na to, že při budování kvalitních odkazů jde většinou o budování vztahů, ne o nějaký "mrtvý odkaz", který si započítáme do tabulky splněných úkolů.
Znáte nějaké další zajímavé způsoby získávání odkazů, které vám fungují a chcete se o ně podělit s ostatními?
Děkuji všem lidem, kteří mi pomohli při psaní článku, při jeho opravě, korekcích a zejména děkuji těm, kteří mi to všechno umožnili nastudovat, vyzkoušet si a ověřit v praxi:
Majitel a hlavní SEO specialista
Majitel Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdravé Byliny, Zdravé bylinky a velký fanoušek užitečné optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech.
SEO se věnuji od roku 2010 – specializuji se na budování zpětných odkazů. Zaměřuji se na dlouhodobé výsledky, užitečnost a skutečnou pomoc klientům a jejich zákazníkům.
O SEO jsem přednášel na univerzitě UKF v Nitře, firemních školeních a webináři pro žáky 60 středních škol jak podnikat s e-shopem.
Můj článek Jak napsat motivační dopis si bez jakékoli propagace dodnes přečetlo více než 90 000 lidí.
Vystudoval jsem aplikovanou informatiku, práci s CMS systémy a počítačové sítě (CISCO). Díky mé bakalářské práci o CMS Joomla jsem si vytvořil své první e-shopy a weby.
Ve škole jsem vícekrát získal prospěchové stipendium a s naším týmem jsme vyhráli celoročníkovou soutěž pro nejlepší práci na návrh PC sítě pro celou univerzitu.
Není nutné řešit všechno – důležité je získat nové zákazníky, zlepšovat web a poskytovat užitečnost.
Vytvářejte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil co nejvíce lidí – témata si vybírejte cíleně a vytvářejte postupně krok za krokem.
Trápí vás omezený rozpočet? SEO služby poskytujeme stejně velkým i malým webům, eshopům či portálům.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK