Publikované: 02.06.2020
Auktualizované: 12.07.2024
Mít přehled o tom, co ve vašem oboru lidé vyhledávají, jak to vyhledávají a zejména v jakém množství – to je první krok k tomu, jak získávat návštěvnost z Google vyhledávání. Jak tyto údaje zjistit a zapracovat? Naučte se zrealizovat základní analýzu klíčových slov.
Pravděpodobně každý web chce oslovit a získat masy lidí z Google vyhledávání. Kolika webům se to však skutečné podařilo?
Kdo by to neznal - neustále zkoušet nejrůznější rady a postupy, jak tvořit a publikovat pořád dokola nový obsah, ale nic podstatného se stále nemění?
Jak ale můžeme oslovit lidi, pokud nerozumíme tomu, co naše publikum vlastně hledá?
Důležité je porozumět tomu, co naše publikum vyhledává.
V článku o SEO a o získávání zákazníků z Googlu jsme psali o tom, že SEO nemusí být žádná věda - ty nejdůležitější faktory nejvíce ovlivňující pozice webu v Google vyhledávání si můžeme realizovat i sami.
Když pochopíme, jak naše publikum vyhledává obsah v Googlu, objeví se před námi zcela nová dimenze a nové způsoby, kterými můžeme oslovovat lidi se svým obsahem či webem.
Pokud k tomu přidáme funkční postup a strategii, pravděpodobnost na úspěch se závratně zvyšuje.
Jak tedy začít?
Ideálně s analýzou klíčových slov.
Klíčová slova jsou slova a fráze, které lidé zadávají do vyhledávačů (Google), když se snaží najít odpovědi na své dotazy/poptávky.
Klíčová slova mohou být myšlenky, témata, jednotlivá slova, která popisují nebo definují, o čem je obsah na dané webové stránce. Proto se klíčová slova používají k definování důležitých témat, myšlenek na dané webové stránce.
Například v e-shopu s tričky v kategorii produktů Svatební trička a trička na rozlučku se svobodou jsou nejdůležitějšími klíčovými slovy fráze:
Analýza klíčových slov je proces, kdy zkoumáme a objevujeme fráze či slova, se kterými lidé vyhledávají v Google vyhledávání naše produkty, služby, články atd.
S dobrou analýzou klíčových slov můžeme:
Proto je analýza klíčových slov základním kamenem, na kterém můžeme budovat náš web, jeho obsah, propagaci, marketing a další SEO aktivity.
Taková analýza nám umožní lépe porozumět našemu publiku a můžeme získat odpovědi na důležité otázky typu:
Na to, abychom mohli oslovit určité lidi, potřebujeme je v první řadě správně zacílit. Potřebujeme vědět, jak tito lidé v Google vyhledávají, co vyhledávají atd.
Střílení naslepo - paradoxně to je obrovská a neskutečně častá chyba většiny webů.
Jaký má význam vynakládat obrovské úsilí do tvorby obsahu, pokud se tento obsah nedostane k požadovanému publiku?
Je obrovský rozdíl, jestli napíšeme o tématu, kterou v Google vyhledává množství lidí, nebo zda napíšeme o něčem, co v Google nevyhledává téměř nikdo.
Zároveň je vhodné napsat o daném tématu takovým způsobem, jakým toto téma lidé v Google vyhledávají.
Jak ale můžeme vědět, co a jak lidé v Googlu vyhledávají?
Bez analýzy klíčových slov pravděpodobně nijak.
S kvalitní analýzou však můžeme zjistit zcela podrobné a užitečné informace.
Postupů a způsobů je mnoho. Některé jdou do větší hloubky a jsou podrobnější, jiné jsou jednodušší a slouží hlavně na základní přehled.
Někdo na analýzu používá plánovač klíčových slov od Googlu. Bohužel tento nástroj neposkytuje dostatek přesných údajů - nejednou jsou to jen intervaly a více se hodí k nastavení PPC reklamy spíš než na SEO.
V rámci efektivity se v tomto návodu zaměříme na jednoduchou analýzu klíčových slov, která dokonale poslouží pro základní přehled a zvládne ji zrealizovat každý.
Na analýzu použijeme profesionální nástroj Ahrefs.com. S tímto nástrojem velmi jednoduše, rychle a efektivně zjistíte vyhledávanost klíčových slov, jejich konkurence, související klíčová slova atd.
Nemusíme si hned zaplatit plnou verzi od 99 dolarů. Pro začátečníky nebo pro jednorázové použití doporučujeme využít jejich plnohodnotnou 7 denní trial STANDARD verzi za 7 dolarů = každý investovaný dolar se nám odvděčí neskutečně hodnotnými informacemi.
Na začátek je dobré seznámit se s pojmem keyword difficulty, který ahrefs používá při klíčových slovech jako metriku náročnosti daného klíčového slova.
Keyword difficulty je vypočítaná hodnota, podle níž umíme přibližně určit, jak může být náročné či jednoduché získat top pozice na dané klíčové slovo. Poukazuje na to, kolik kvalitních odkazů z odlišných webů potřebujeme, abychom měli šanci získat top pozice na toto klíčové slovo.
Při vysoké konkurenci jsou klíčová slova logicky náročnější, než při nízké konkurenci. Proto je nutné vzít to v úvahu a cílit na témata, která jsou reálně dosažitelné = nezaměřit se pouze na klíčová slova s nejvyšší vyhledávaností.
Tuto hodnotu můžeme najít v nástroji Ahrefs v keywords exploreru, při zobrazení informací o konkrétním slově.
Při vybírání vhodných klíčových slov bychom měli brát ohled na to, aby námi vybraná slova pro nás byla dosažitelná - pokud máme zcela nový web, asi těžko budeme schopni hned na začátku konkurovat zaběhnutým známým webům na vysoce konkurenční klíčové slovo s vysokou vyhledávaností.
Dané hodnoty jsou vždy jen přibližné, jsou vypočteny z více zdrojů dat, stále jsou to však jen přibližné odhady - reálné hodnoty jsou často krát vyšší. Nenechme se zmást hodnotou KD0, jen málokdy to skutečně znamená 0 odkazů, pouze se nepodařilo získat data o všech existujících odkazech.
V dalším kroku prozkoumáme klíčová slova naší konkurence. Můžeme tak učinit dvěma způsoby:
Content gap: do content gap analýzy zadáme url adresy nějakých našich konkurentů a tato analýza nám následně zobrazí klíčová slova, na které získávají návštěvnost naši konkurenti, avšak my na ně vůbec necílíme
V rámci analýzy je dobré zaměřit se na různá témata v naší oblasti - konkrétní produkty, služby, informační obsah, návody, postupy a podobně - nejen na jedno téma do hloubky.
Protože každým tématem můžeme oslovit jiný typ zákazníků.
Pokud je to možné, je ideální, pokud si pro každé téma, nebo ještě lépe pro každé klíčové slovo, určíme jeho byznysový potenciál pro náš web např. číslicemi od 3 - 0.
Např. pro web nabízející stavební práce bychom mohli následující slovní spojení zařadit cca takto:
Následně si určíme témata pro jednotlivé podstránky. Nejideálnější bývá určit jedno téma na jednu podstránku, případně více příbuzných témat na jednu podstránku.
Příklady podstránek pro jednotlivá témata na webu stavební firmě:
Zvolíme si nejvýhodnější fráze - podle vyhledávanosti a podle náročnosti tak, abychom měli reálnou šanci na ně cílit.
Následně si pro každé téma vytvoříme obsáhlý seznam možných klíčových slov + tzv. long tail keywords (víceslovné fráze s nízkou vyhledávanosti, nízkou konkurencí. Často jsou taková slova vysoce konverzní).
Můžeme si zapsat weby na prvních pozicích - může nám to později pomoci (např. Při analýze vyhledávacího záměru). Rovněž si poznačit všechny případné nápady a inspirace, co můžeme zahrnout či upravit na našem webu.
Pozor na důležitou věc.
Nestačí si vybrat nějaké klíčové slovo a pouze na něj cílit svou další SEO aktivitu.
Na to, aby mělo význam získání top pozic na toto slovo, je třeba, abychom naplnili očekávání či záměry lidí, kteří dané slovo vyhledávali - tzv. vyhledávací záměr.
Vyhledávací záměr je hlavní cíl a důvod, proč někdo danou frázi v Google vyhledává. Odhalit ho můžeme vcítěním se do dané osoby a přemýšlením nad tím, jakou ideální odpověď pravděpodobně očekává.
Nebo si podíváme na danou frázi a výsledky v Google vyhledávání a podle toho určíme vyhledávací záměr pro danou frázi.
Když poznáme vyhledávací záměr pro dané fráze, můžeme jednodušeji určit, jaký typ obsahu může nejlépe odpovědět lidem hledajícím odpověď na danou frázi.
Optimalizací vyhledávacího záměru, pokud nabízíme lidem to, co hledají, můžeme dramaticky zvýšit naše šance nejen na získání top pozic v Google vyhledávání, ale zejména na získání reálných a spokojených zákazníků či klientů - a o to jde v první řadě.
Protože i samotné top pozice v Googlu nám mohou být zcela na nic, pokud nenabídneme lidem vhodnou odpověď na to co vyhledávají.
Zkušenosti mi potvrzují, že nejdůležitější je efektivita.
Z toho důvodu bychom na to měli myslet i při vytváření analýzy klíčových slov - většinou nepotřebujeme špičkovou analýzu se všemi možnými variacemi klíčových slov, které dokonce protřídéme a vyčistíme od nepodstatných výrazů.
Můžeme si s tím pohrát do hloubky, ale někdy to je zbytečné. Náš čas můžeme využít i smysluplněji.
Důležité je najít pro nás nejvhodnější témata, okruh nejvýznamnějších klíčových slov a postupně začít optimalizovat od témat, na které máme největší šanci získat top pozice.
Jestliže vypracujeme náš cílený obsah opravdu kvalitně a komplexně, s největší pravděpodobností budeme cílit na množství variací cílených klíčových slov - nemusíme je předem všechny znát - to je další z výhod kvalitního obsahu.
Při optimalizaci však nedoporučuji střílet naslepo a cílit jen podle pocitů či dojmů. Samozřejmě, že intuice nám vždy může pomoci. Ale je vhodnější ověřit si cílené fráze, ať můžeme náš čas a energii investovat do optimalizace opravdu smysluplně.
Majitel a hlavní SEO specialista
Majitel Poctive SEO, Parfumy Lacno, Zdravé Byliny, Zdravé bylinky a velký fanoušek užitečné optimalizace ve všech životních úrovních a činnostech.
SEO se věnuji od roku 2010 – specializuji se na budování zpětných odkazů. Zaměřuji se na dlouhodobé výsledky, užitečnost a skutečnou pomoc klientům a jejich zákazníkům.
O SEO jsem přednášel na univerzitě UKF v Nitře, firemních školeních a webináři pro žáky 60 středních škol jak podnikat s e-shopem.
Můj článek Jak napsat motivační dopis si bez jakékoli propagace dodnes přečetlo více než 90 000 lidí.
Vystudoval jsem aplikovanou informatiku, práci s CMS systémy a počítačové sítě (CISCO). Díky mé bakalářské práci o CMS Joomla jsem si vytvořil své první e-shopy a weby.
Ve škole jsem vícekrát získal prospěchové stipendium a s naším týmem jsme vyhráli celoročníkovou soutěž pro nejlepší práci na návrh PC sítě pro celou univerzitu.
Není nutné řešit všechno – důležité je získat nové zákazníky, zlepšovat web a poskytovat užitečnost.
Vytvářejte obsah na web systematicky, tak, aby oslovil co nejvíce lidí – témata si vybírejte cíleně a vytvářejte postupně krok za krokem.
Trápí vás omezený rozpočet? SEO služby poskytujeme stejně velkým i malým webům, eshopům či portálům.
+421 908 049 780
Hviezdoslavova 51/12, Námestovo, SK